Cilindri de lucru hidraulici

Solicitare rapidă ofertă
de piese de schimb pentru stivuitoare

Contactaţi-ne prin oricare dintre modalităţile de contact.

Unitățile de lucru hidraulice, diversele tipuri de cilindri de lucru se pot găsi aproape la toate tipurile de stivuitoare. Sunt unități de lucru importante, precizitatea funcționării lor este esențială pentru a fi utilizabile, etanșeitatea este importantă din punctul de vedere al mediului. Defectarea lor înseamnă pericol de accident, pentru că sunt unități de lucru directe. Ridică sarcina, acționează asupra direcției.

Mentenanța lor înseamnă numai schimbarea lichidului de lucru, a uleiului și a filtrelor hidraulice. Cele mai frecvente defecțiuni:
– deteriorări mecanice ale tijei pistonului, care pot fi produse de efecte externe, dar și de granulele mai mari ajunse în ulei, care cauzează scurgeri de ulei
– garniturile tijei pistonului se uzează, câteodată se și rup, cauzând scurgeri de ulei
– se rupe garnitura pistonului, cilindrul de lucru lasă înapoi, devenind disfuncțional.

Tipurile cilindrilor hidraulici folosite cel mai frecvent pe stivuitoarele de astăzi sunt:

– cilindrul de lucru cu funcționare unilaterală cu „piston flotant”, îndeplinește sarcina ridicării furcii catargului
– cilindrul de lucru cu funcționare bilaterală și tijă unilaterală, îndeplinește sarcina înclinării catargului
– cilindrul de lucru bidirecțional și tijă bilaterală, este cel mai frecvent la sistemul de direcție și la unele accesorii (mișcare laterală, poziționare).

Acesta este caracteristic în cazul stivuitoarelor de astăzi. Bineînțeles, pentru operarea diferitelor tipuri de stivuitoare se folosesc foarte multe tipuri de cilindri de lucru.

Cu dezvoltarea producției stivuitoarelor – evoluându-se treptat – cilindri de lucru pe stivuitoarele cu furcă s-au simplificat. Modelele mai vechi au avut cilindri de lucru complexe și din mai multe părți, funcționau în trepte și erau supradimensionate. Cel mai important pas în procesul de simplificare al cilindrilor de ridicare a fost apariția așa-numitelor catarge telescopice. Două cilindri de lucru, cu piston flotant și echipate cu mai puține elemente de etanșare au avut ca rezultat o funcționare mai fiabilă.

Repararea defecțiunilor vechilor cilindri cu piston este mai complicată pentru că au mai multe piese de schimb, de uzare și de etanșare. Părțile componente sunt: tija pistonului, pistonul, capacul și presgarnitura. La începutul reparației ridicăm puțin șina care ridică catargul și desfacem fixarea superioară a tijei cilindrului hidraulic de ridicare. La acest tip de stivuitor, cilindrul hidraulic de ridicare trebuie scos din locul său, pentru că tija pistonului și pistonul însuși trebuie trase afară din țeava cilindrului. Trebuie avut grijă la pericolul de accidente, șina mobilă scoasă și stivuitorul trebuie asigurate împotriva mișcării! La acești cilindri de lucru mai vechi, metodele de fixare a capacelor cilindrilor și a pistoanelor, precum și garniturile folosite sunt foarte variate.

Cel mai des se deteriorează garnitura pistonului, cauzată de mișcarea constantă și frecarea în țeava cilindrului. Schimbarea garniturilor fabricate din cauciuc – în general unilaterale – este relativ simplă. După schimbare, acestea trebuie bine unse cu lubrifiant, pentru a facilita reasamblarea lor. Garnitura fabricată din cauciuc moale poate să se prindă și să se rupă la reasamblare!

Repararea cilindrilor de lucru cu piston flotant este mult mai simplă.

Din cauza principiului de funcționare, a deplasării pozitive/negative, în cazul acestui sistem nu există piston pe tijă, numai ocazional o muchie de ghidare montată pe partea inferioară a tijei sau strunjit în materialul tijei. Garniturile sunt de obicei într-un capac demontabil sau în carcasa cilindrică demontabilă care se află în țeava cilindrului. În cazul acestei variante, reparația se rezumă la demontarea capacului, schimbarea elementelor de etanșare și reasamblare. Materialul modern al elementelor de etanșare ale tijelor este de obicei poliuretan, care este mai puțin elastic. Montarea acestuia necesită atenție deosebită, ocazional trebuie și încălzit ca să fie destul de maleabil pentru a face posibilă inserția acestuia în canelură.

01_Garnitura_pe_tija_adica_manson_in_presgarnitura

Garnitură pe tijă, adică manșon în presgarnitură

02_Imaginea_in_sectiune_a_garniturii_tijei

Imaginea în secțiune a garniturii tijei

Raclorul asigură curățenia tijei pistonului. Cel mai exterior element al țevii cilindrului este de obicei din cauciuc (NBR), care poate avea și carcasă metalică. Designul poate fi unilateral, raclor simplu, dar sunt și unele care sunt bilaterale, funcționând ca manșon spre partea interioară a cilindrului. Fiind în afara cilindrului, buza raclorului este destul de vulnerabilă. Din păcate, mulți nu consideră avarierea acestuia a fi o defecțiune serioasă, pentru că nu cauzează scurgere de ulei, nu lasă înapoi cilindrul din cauza lui. Dar dacă acesta nu poate reține murdăria de pe tija cromată, murdăria ajunge în ghidajele sau în garniturile tijei, și cauzează uzarea tijei, pe care cu timpul apar benzi. Prin schimbarea la termen a raclorului putem preveni apariția unei defecțiuni serioase.

04_Raclor

Raclor

 

03_Imagine_in_sectiune_a_raclorului

Imagine în secțiune a raclorului

Tot atât de important, la acest tip de sistem de etanșare, este schimbarea garniturilor de ghidare. Acesta este în general din poliuretan, sau cu grafit, câteodată și poliuretan cu bronz. Rolul său este de a preveni contactul tijei cu carcasa presgarniturii, protejând în acest fel suprafața cromată de uzare.

05_Locul_ghidajelor_pe_piston

Locul ghidajelor pe piston

 

07_Ghidaj

Ghidaj

Uzarea unei suprafețe mai mici a tijei pistonului, și zgârieturilor mai mici pot fi reparate prin reconstrucția suprafeței, dar este o metodă rar folosită, pentru că este relativ scumpă și imperfectă. Poate fi rentabil la tijele cu diametre mari, dar ca urmare a dezvoltării tehnologice schimbarea tijei a devenit mai ieftină și mai economică. De obicei, fabricarea tijei prin strunjirea și cromarea unei tije de dimensiuni potrivite este mai ieftină decât cumpărarea celui produs de fabricant.

Defecțiunile și reparația motoarelor hidrostatice (cilindrilor de lucru) bilaterale cu tijă unilaterală (cilindri de lucru de înclinare și de poziționare)

 

08_Parțile_unui_motor_hidrostatic_cilindru_de_lucru_bilateral_cu_tija_unilaterala1

Părțile unui motor hidrostatic (cilindru de lucru) bilateral cu tijă unilaterală

Simptomele defecțiunilor
– garnitura pistonului de pe tijă se rupe, catargul „se înclină în afară”
– se avariază garnitura tijei pistonului, uleiul scurge și aici catargul se înclină în afară
– țeava cilindrului se avariază în interior, catargul se înclină în afară
– se produce o avarie mecanică pe tija pistonului, apare o scurgere.

Pe baza acestora se poate declara, că defectarea cilindrilor de lucru de înclinare și poziționare ascunde un pericol direct de accidentare! Setul de garnituri al pistonului trebuie să reziste unei presiuni bilaterale, în funcție de direcția de lucru, și de aceea, în general sunt două garnituri, care etanșează în direcția opusă în canelurile pistonului fixat uscat, cu filet sau cu siguranță elastică Seeger. Acestea erau fabricate la început din cauciuc moale, și au fost modelate în așa fel, ca presiunea uleiului a strâns mantaua garniturii la perete.
Mai nou se folosesc sisteme din poliuretan. Durata de viață a acestora este mult mai lungă decât a celor din cauciuc. La sistemele de garnituri mai moderne este numai o singură garnitură la mijlocul pistonului. Aceasta este de obicei poliuretan, sau cu conținut de bronz, sau poliuretan-teflon, care este presată radial de peretele

09_Garnitura_este_presata_de_peretele_interior_al_cilindrului

cilindrului de un inel „O” așezat dedesubt.

 

Garnitura este presată de peretele interior al cilindrului
Defecțiunile și reparațiile cilindrilor de lucru bilaterale cu tijă bilaterală ale direcției

Au formă specială, și fiindcă trebuie să etanșeze pe ambele capete ale tijei pistonului, posibilitatea de a se defecta este de două ori mai mare. Structura garniturilor nu diferă de cele ale motoarele hidrostatice (cilindrii de lucru) bilaterale cu tijă unilaterală folosite la stivuitoare. Acești cilindrii sunt expuși unei solicitări aproape constante în timpul funcționării stivuitorului, fiindcă folosirea direcției este aproape constantă, pe când ridicarea sau înclinarea este mai degrabă o singură operație. Solicitarea este accentuată de faptul că axul director al stivuitorului este plasat la partea cea mai aproape de sol. În afară de faptul că trebuie să funcționeze într-un mediu cu praf și noroi, poate să sufere și șocuri mecanice.

10_Cilindrul_de_lucru_al_servo_directiei_stivuitorului

Cilindrul de lucru al (servo) direcției stivuitorului

Cele mai frecvente defecțiuni:
– scurgeri de ulei la garniturile tijei pistonului
– garnitura pistonului devine parțial neetanșă, direcția funcționează greu sau nu funcționează deloc.

Reparația lor este identică cu cilindrii de lucru bilaterali cu tijă unilaterală.

La ce trebuie să fim atenți la repararea cilindrilor hidraulici de lucru ai stivuitoarelor?

Prima dată trebuie să evaluăm modul prin care putem dezasambla cilindrul de lucru respectiv al stivuitorului. Dacă nu evaluăm corect și nu avem uneltele potrivite, sau nu începem dezasamblarea cu metoda corectă, putem avaria piesele cilindrului.

Așa-numitele chiulase, numite și capace, pot fi de multe feluri!

Aceasta poate fi:
– cu filet exterior
– cu filet interior
– sârmă din oțel rotund
– cu inel exterior de fixare
– cu inel interior de fixare
– fixat cu șuruburi
– strâns între cele două capete cu șuruburi de cuplaj

După ce am evaluat corect și suntem siguri în modul de dezasamblare ales, folosind uneltele potrivite putem dezasambla cilindrul de lucru. Dacă nu suntem siguri în privința modului dezasamblării, trebuie să utilizăm ghidul de reparații disponibil sau să întrebăm opinia unui atelier profesionist, și dacă este nevoie, trebuie să cumpărăm uneltele speciale. După dezasamblare, trebuie să curățăm și să examinăm integritatea tijei pistonului și a peretelui cilindrului, și trebuie să stabilim gradul uzurii prin măsurare. Trebuie să evaluăm piesele de schimb necesare, și uneltele obișnuite și speciale necesare pentru reasamblare.

Acesta este important, pentru că în cazul unei lucrări de reparație generale, dacă alegem unelte nepotrivite, reînnoirea poate deveni inconfortabilă și va dura mai mult. Dar dacă alegem uneltele nepotrivite la reparația cilindrilor hidraulice de lucru, putem avaria piesele sau putem distruge garniturile.

De exemplu, cilindrii de lucru ai direcției necesită reparație specială, pentru că în cele mai multe cazuri forma celor două capete ale tijei diferă de forma simplă cilindrică. Au aplatizări frezate și muchii rectangulare ascuțite, care pot distruge garniturile.

Utilizați manșoanele de service recomandate de fabricant, cu ajutorul căruia, montat la capătul tijei pistonului, putem împinge bara în siguranță prin garnituri.

Pentru reparația cilindrilor de lucru ai stivuitoarelor, fabricanții oferă manuale de reparații și recomandă și unelte speciale. Pentru a putea face reparația cu succes, este important să folosim aceste manuale de reparații și unelte speciale.

Piese stivuitor - Cilindri de lucru hidraulici