Povestea stivuitorului bulgaresc

Solicitare rapidă ofertă
de piese de schimb pentru stivuitoare

Contactaţi-ne prin oricare dintre modalităţile de contact.

Dacă vrem să explorăm istoria producției de stivuitoare din Bulgaria, aproape că nu se găsește nimic în afara unei listări cronologice.

În 1950 s-a înființat o fabrică, denumită Vasil Kolarov – denumit în acest fel în amintirea tovarășului numit în anul stingerii din viață a acestuia – pentru recondiționarea la starea de funcționare a autocamioanelor fabricate în țările socialiste, neexistând autocamioane de producție internă. Pentru satisfacerea nevoii de autocamioane a țării au fost recondiționate anual chiar și 3500 de camioane în uzina care funcționa la capacitate maximă.
În 1965 planul CAER a „distribuit cărțile” între statele membre. Producția de motostivuitoare a primit (a câștigat) Bulgaria, care era și așa slab industrializată. A fost și prezentată publicului cel mai bun produs al industriei bulgare, stivuitorul BV2733 cu motor pe benzină, care semăna foarte mult cu stivuitoarele americane de 20 de ani înainte.

01_Primul_stivuitor_bulgar

Funcționarea convertizorului în faza de convertire a cuplului

Literele BV înseamnă că acesta este un stivuitor pe benzină, dar semnificația numerelor în numele modelelor stivuitoarelor bulgare nu a putut fi identificată nici până azi. S-a început dezvoltarea conform sarcinii desemnate și au început să furnizeze stivuitoare bulgare țărilor membre CAER. Paralel cu aceasta au suprimat producția promițătoare de stivuitoare ale multor țări membre. Acesta nu s-a reușit pretutindeni. Producția ungară a fost desființată complet, deși în ciuda neajunsurilor de la început, modelul DET-2 ar fi fost un produs competent, dacă era dezvoltat mai departe. Cu toate acestea au existat și „reticenți”, ca RDG-ul, care avea stivuitoare dotate cu transmisie de putere automată mult mai devreme, și Cehoslovacia cu stivuitorul DESTA, care putea fi cumpărat în zilele de atunci numai de companiile maghiare selecte și de Armata Populară Ungară.

Doi ani mai târziu, în 1965 s-au produs primele stivuitoare electrice. Ce-i drept, acestea erau stivuitoare tractante, adică cu platformă. Funcționau destul de primitiv: reglarea vitezei era destul de simplă, utilizatorul rotea un volan în direcția dorită și contacte de cupru de lungimi diferite de pe suprafața unui cilindru atingeau contacte fixe, făcând contact cu secțiuni de rezistențe în circuitul motorului DC. Aproximativ astfel funcționau tramvaiele din sfârșitul secolului al 19-lea.

Pentru o perioadă de timp, singurul eveniment era schimbarea numelui fabricii din timp în timp, Record din 1967, Balkancar-Sofia din 1977, iar din 1993 numele uzinei a devenit Balkancar Record.

Dezvoltarea a adus rezultatele scontate. În anul 1979 a început producția familiei de stivuitoare Record II.

02_familiei_de_stivuitoare_Record_II

Aceste stivuitoare aveau transmisie de putere automată și servodirecție. Începând de anii 80 producția era destinată și piețelor țărilor din vest.

Linia de producție a produselor destinate vestului a funcționat într-o hală modernă, curată, diferitele modele ale stivuitorului Record II au avut instalate motoare originale Perkins și Mercedes, direcție motor BorgWarner, hidraulică Bosch sau Rexroth și catarge panoramă.

03_Record_II_Primul_din_rand_de_la_stanga_este_un_stivuitor_de_acest_model_destinat_pietei_tarilor_din_vest

Primul din rând de la stânga este un stivuitor de acest model, destinat pieței țărilor din vest.

Să ne oprim aici pentru câteva vorbe despre fabricația catargelor de ridicare. Producția de oțel a fost un domeniu important al industriei Bulgare. La sfârșitul anilor 80 uzina avea o linie de producție modernă pentru producția catargelor. Mulți dintre fabricanții de stivuitoare cunoscuți aveau contracte pentru fabricarea catargelor lor.

În 1993 a început producția de serie a modelului Balkancar Record Europa M. Producția a evoluat treptat, ajungând la maxima anuală de 4316 unități produse în 1994.  În 1997 aceste produse au apărut și pe piața engleză, spaniolă, italiană și germană.

Gama de produse a devenit din ce în ce mai diversificată. Din punctul de vedere al capacității de încărcare, oferta de produse se întindea de la mașinile de 1,6 tone cu motoare Ford diesel sau pe benzină până la stivuitoarele hidrostatice de 8 tone cu motoare VAMO 3900 turbodiesel, dar au găsit loc în ofertă și modele care reprezentau o calitate mai bună din Sredeci și modele mai puțin exigente din Pleven.

04_Stivuitor_hidrostatic_Balkancar_de_8_tone_cu_motor_turbodiesel_VAMO

Stivuitor hidrostatic Balkancar de 8 tone cu motor turbodiesel VAMO

 În anul 1992 a început producția familiei de stivuitoare RECORD 2S. Aceste mașini ar fi fost competitive din punctul de vedere al designului, al aspectului exterior, dacă și conținutul technic ar fi urmat reînnoirea aspectului exterior. Vandabilitatea era compromisă de defecte tehnice banale, reparațiile defectelor din perioada de garanție au constituit o sarcină imensă. Chiar și reviziile 0 au trebuit să se extindă complet asupra întregului stivuitor din cauza calității scăzute a asamblării. Cele mai caracteristice defecte au fost cilindrii de frână defecte, ruperea paletelor hidrotransformatorului și scurgeri la simeringul pompei cu pinioane.

Dar avantajul de preț în fața mașinilor din vest și familiaritatea mărcii au făcut să fie ușor de vândut.

În 2003 a început un nou capitol al stivuitoarelor cu motor electric. Mașinile erau echipate cu electronică Curtis și fiabilitatea lor a început să atingă nivelul acceptabil. Din păcate, dezvoltarea nu s-a extins și pe unitatea mecanică.

Oferta stivuitoarelor electrice a fost destul de variată de la începuturi. De la transpalete la stivuitoare cu catarg telescopic, au existat câteva modele în fiecare categorie. Aceste stivuitoare au fost mașini fiabile, cu excepția sistemelor electrice de comandă cu tehnologie învechită. Cel mai popular model, EV687 a avut o singură problemă: direcția complet mecanică, în ciuda faptului că era dotat cu un acumulator foarte mare de 80 volți.

05_Stivuitorul_electric_EV687

Stivuitorul electric EV687

Din păcate schimbarea din 1989 a adus un declin industriei. Prima firmă privatizată a fost uzina VAMO care se ocupa de producția de motoare, suprafața uzinei fiind vândută pentru a fi utilizat ca centru comercial.


Desființarea uzinei VAMO

Linia de producție pentru produsele destinate piețelor vestice a fost desființată, reprezentanțele din țările vestice au fost închise.

06_Stivuitor_de_teren_RECORD_2_SR_Diesel_in_timpur_le_noastre

Stivuitor de teren RECORD 2 SR Diesel în timpurile noastre

Antreprenori bulgari fabrică stivuitoare și astăzi. Acestea sunt echipate cu motor Deutz pentru piața europeană, cu motoare moderne MTZ pentru piețele statelor rămase din Uniunea Sovietică și Rusia, cu transmisii și hidraulică de calitate, ce-i drept sunt vândute la nivelul de preț al produselor din vest.

Aceste stivuitoare au păstrat avantajele lor din totdeauna, adică piesele de schimb ieftine, fiabilitatea și faptul că sunt ușor de reparat. Acestea l-au făcut legendar.

Piese stivuitor - Povestea stivuitorului bulgaresc